De eerste week - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marleen Meer - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marleen Meer - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Marleen

06 Februari 2014 | Spanje, Valencia

Hola,

Nu moet ik toch echt gaan zitten voor mijn eerste verslag, niet mijn meest favoriete bezigheid maar goed, over een paar weken weet ik echt niet meer wat ik gedaan of gedacht heb, dus gaan met die banaan.

Pa en ma hebben mij weggebracht naar Dusseldorf Weeze en uiteindelijk landde ik om kwart over elf ofzo. Julio stond mij met een mooi bord op te wachten en in stilte liepen we naar de auto, hahaha, dat is echt zo raar!!! Normaal klets ik de oren van iemands kop maar ja nu moest het in het spaans en dat is toch echt een heel ander verhaal. Eenmaal in de taxi toch maar een beetje spaans gepraat, al kwam er niet zo heel veel op de correcte wijze uit, maar hij vond het volgens mij allemaal wel grappig.
Het eerste wat mij opviel was dat er heel veel hoogbouw is (allemaal flats volgepropt met mensen). Zo anders dan de eerste indruk van Sevilla....laagbouw, oude huisjes, gebouwen enz.
Op zich ook logisch want Valencia is de derde stad van Spanje en dat is aan alles te merken.

Aangekomen bij de flat loopt Julio netjes mee naar binnen en legt ff uit hoe ik naar boven moet komen (alsof ik nog nooit eerder een lift heb gezien). Boven aangekomen krijg ik een warm onthaal van Mercedes (gastmoeder). Een vrouw van 62 jaar en moeder van twee kinderen die inmiddels het huis uit zijn en al getrouwd zijn. Ze heeft drie kleinkinderen. Er woont ook een meisje uit oekraine, geen idee hoe oud ze is, maar erg jong en zit hier al sinds vorig jaar en het is de bedoeling dat ze in augustus hier naar de uni gaat. Maar Mercedes is hartstikke aardig, behulpzaam en actief met van alles en nog wat (dansen, gymen, naaien, computerles enz)
Ja en nu woon ik dus in een flat hahaha, wie had dat ooit gedacht. Echter blijf ik wel bij het principe dat ik het idee heb dat ik helemaal ingesloten zit, maar op zich went dat denk ik ook wel.
Ik heb mijn eigen kamer, denk zo'n 14m2 dus groot zat. Gisteren (5 febr) vertelde Mercedes dat we ook nog een dakterras hebben dus toen was ik helemaal in mijn nopjes, want het balkon van haar staat vol met fietsen en daar zitten is echt geen optie. Aankomend weekend ga ik het dakterras maar eens uitproberen (moet wel mooi weer zijn en niet te hard waaien want dat doet het hier regelmatig).

Zondag heb ik samen met Mercedes een wandeling over de boulevard gemaakt en kwamen allemaal bekenden tegen. Gevolg hola, como se llama (hoe heet je) en vervolgens een waterval aan Spaanse woorden. gevolg ik kijk met grote ogen naar de ander en er komt echt geen zinnig woord uit mijn mond. Gelukkig is Mercedes daar om te zeggen dat ik er geen bal van versta. Daarmee is meteen het gesprek met mij afgerond hahaha en sta ik er gezellig bij.
's Middags mag ik mee-eten (heb dit in Valencia namelijk niet bijgeboekt omdat ik wat vrijheid wilde). PAELLA!!!! Nou het heeft mij zeer goed gesmaakt kan ik jullie zeggen, maar ik heb inmiddels ook begrepen dat er heel veel verschillende soorten zijn dus die moeten allemaal nog uitgeprobeerd worden. Degene met konijn lijkt mij nogal een uitdaging!!!!
's Avonds ben ik met de metro naar het centrum gaan om de school op te zoeken, zodat ik op maandag regelrecht de goede kant op zou lopen

maandag (27-1) was de eerste lesdag en ik moest er al om half negen zijn. Mercedes was van mening dat zij mee moest omdat ik naar een andere locatie moest en dat wrs niet zou kunnen vinden. het had van mij niet gehoeven (ben al 33 he), maar goed ook wel weer gezelliger om met z'n tweeën in de metro te zitten dan helemaal alleen.
Er waren in totaal maar liefst drie nieuwe leerlingen waarvan twee nog de schriftelijke test moesten doen. Ik had die thuis al gemaakt dus ik had alleen het mondelinge. Nou en dat was een grote ramp hahaha, kwam niet op de woorden en als ik er op kwam waren het echt van die zinnen waar heel veel woorden in misten, maar goed uiteindelijk begreep ze wel wat ik allemaal bedoelde en dat was mooi meegenomen.
Naderhand kreeg ik een brief met daarop het klaslokaal en de lestijden. Balen want ik heb in de middag les van 14.30-18.30 uur. Daarna werd ik een beetje aan mijn lot over gelaten. Dus ik naar de administratie wat nu de bedoeling was. Ik moest toch echt weer terug naar huis en later die dag terugkomen voor de lessen, niet echt tof dus. Dus adios!!!

Weer in de metro en terug naar huis. vervolgens heb ik een aansluitende tram gepakt en ik ben gewoon blijven zitten......geen idee waar dat ding heen ging en hoe lang ik zou blijven zitten. Na een half uur vond ik het wel welletjes en ben ik uitgestapt. Vervolgens gaan lopen, had geen idee waar ik was en waar ik heen liep, maar dat was de uitdaging. Na een kwartier lopen in een park terecht gekomen en ik ben op de bank gaan zitten om uit te zoeken waar ik was. Ik had het redelijk snel gevonden en heb daarna het hele Turia park gevolgd. Dit was vroeger een rivier, maar door de vele overstromingen hebben ze die helemaal drooggelegd. Gevolg: een super tof park met palmbomen, planten, bomen, fonteintjes door heel de stad heen. Aan het ene einde zit een bioparc (dierentuin) en aan de andere kant la Ciudad de las artes y sciencias (stad van de kunst en wetenschap). Nou daar ben ik helemaal heen gelopen en vanaf daar was het ook nog een kwartier terug naar huis. Tjeee wat was ik blij dat ik er was, omdat ik mijn laarzen met hak aan had. Pijn aan mijn voeten, niet normaal, maar kreeg en kalmerende zalf en volgens Mercedes zou het wonderen doen.

Daarna moest ik dus nog naar school, hahaha, maar dat hebben we ook weer overleefd. Ik zit in de klas met een Engels stel van 45 jaar denk ik, twee Koreaanse meisjes (jong), een Japans meisje (21 jaar), Belgische , Armeense en Chinese jongen (jong) een duist meisje maar die is al weg. Ze zitten allemaal al heel lang bij elkaar in de klas en hebben heel niveau a1 doorlopen.
Na een dag niet echt een klik met iemand, wat ik in Sevilla wel had en dat was dus wel jammer.
's Avonds mee geweest met de stadstour en tapastour. We waren welgeteld met z'n tweeen en een docent van school. Maar goed op zich prima.
De rest van de week bestond eigenlijk uit naar school gaan, wandelen en alleen eten.
Ik heb 's middags les en daardoor mis ik alle activiteiten en dus ook de kennismaking met nieuwe studenten. Das niet heel tof omdat ik natuurlijk niemand ken in deze stad. Ik heb dit inmiddels ook op school aangegeven en volgens mij hebben meer mensen dit gedaan, want vanaf gisteren (5-2) zijn een aantal activiteiten later gepland zodat ook de middagklassen mee kunnen.

Ergens vorige week ben ik ook met Mercedes mee geweest naar de school van haar kleinkinderen. De twee jongens van haar dochter moesten opgehaald worden, dus ik wilde wel mee. Grappig om te zien dat dat dan zo anders is dan in Nl. Alle kleine kinderen stonden in rijen klaar om opgehaald te worden. Dus de ouders van de allerkleinste gingen eerst naar binnen en daarna gingen wij.
Alle kinderen hebben uniformen, zelfs ook dezelfde jas. Zeer goed vind ik!!!

Mercedes kan zeer goed naaien en heeft mijn rugzak meteen gemaakt want die was al na een week stuk, jajaja Scapino, het zegt al genoeg!!
Zondag wederom uitgenodigd voor het eten en voor het eerst van mijn leven mosselen gegeten. Het ziet er wat onsmakelijk uit maar het was echt heerlijk.
Zondag, na het eten, heb ik weer een heel stuk over de boulevard gelopen en heb ik buiten op het terras gezeten met mijn ereader. Er was een beetje veel wind en eigenlijk was het te koud (ondanks jas en dikke trui), maar ik zou en moest op dat terras blijven zitten. Thuis gekomen had ik het echt kei koud en heb ik heel lang onder de douche gestaan.

Tot op heden vermaak ik mij goed en heb ik het getroffen met het gastgezin. In tijden heb ik nog nooit zoveel fruit gegeten!! Elke ochtend heb ik versgeperste jus en fruit met toast en jam!!
Mijn kamer is prima en ik heb internet, zodat ik sommige nl programma's kan kijken.
Daarnaast ook al de Spaanse mamamia gekeken.

Gisteren was een nogal onhandige dag. 's ochtends maak ik de douchekop kapot. Douche is niet helemaal gemaakt voor grote mensen (of ik ben onhandig) dus toen moest ik gaan uitleggen dat ie stuk was en dat ik hem niet meer gemaakt kreeg.

Gisteravond ben ik naar een film gegaan die op school gedraaid werd (eindelijk een activiteit na mijn lessen), dus we zaten daar met een stuk of acht mensen.
een zeer mooie film, in het Spaans! Ik heb niet alles kunnen verstaan maar de rode draad was in ieder geval duidelijk. Daarna zijn we met zes man gaan eten. Ik heb echt een super lekkere tortilla op met groente en pepers....me encanta!!
Gelukkig had ik nog net de laatste metro terug en probeerde zo zachtjes mogelijk te doen. Ik had de lamp op de galerij aangedaan zodat ik het sleutelgat kon vinden, daarna wilde ik de lamp uitdoen. Dus ik druk die knop in.....blijkt het de voordeurbel te zijn. Stond daar voor die deur te schelden, maar ja iedereen was natuurlijk wakker...oeps!!! Sorry sorry sorry.

Vanochtend bleek ik gelukkig niet de eerste te zijn en waarschijnlijk ook niet de laatste.
Vandaag is er een graffiti tour, maar volgens mij is die 's middags dus die moet ik helaas missen.

conclusie:
aarden in een nieuwe stad kost tijd en geduld.
Nieuwe mensen leren kennen gaat niet altijd in een tempo wat je zelf graag zou willen
een nieuwe taal leren gaat niet in een dag
een nieuwe taal leren is zeer vermoeiend
accepteren dat je zekerheden zijn weggevallen
nieuwe uitdagingen aangaan is leuk maar zeer vermoeiend
Nederlands typen na anderhalve week Spaans blijkt best lastig
Top gastgezin
Het is een goede beslissing geweest om dit avontuur aan te gaan!!!!

En nu ga ik als een gek mijn huiswerk maken en ff de stof van gisteren doorlezen.
Fijne dag!!!!!!!!






  • 06 Februari 2014 - 15:44

    Jan Kuper:

    Ha Marleen,
    leuk verslag van de eerste week! 't Is zeker een avontuur dat je bent aangegaan. En het lijkt me heel prettig dat de thuissituatie in Valencia een mooie uitvalsbasis geeft. Ongetwijfeld ga je binnenkort al spaans denken, misschien doe je dat nu al, nu je alleen spaans hoort.
    Heel veel success en een goed vervolg met alles.

    PreScriptum. Je zult al wel gehoord hebben dat het volleyballen van jouw team niet beter gaat nu jij er niet bij bent. Voorheen lag het dus niet aan jou, haha.

    Groeten,
    Jan


  • 07 Februari 2014 - 11:28

    Ilse:

    Ha leen

    leuk verhaal! Fijn dat je je draai hebt gevonden. Ik hoop je snel weer 'skipelive te spreken!'.

    Kus
    Ilse

  • 08 Februari 2014 - 18:46

    Stanley:

    Top!

  • 08 Februari 2014 - 20:26

    Bregje:

    Hoi Marleen,

    Ik heb wel an je moeten denken de afgelopen twee weken!
    Maar na het lezen van dit verslag heb ik er wel vertrouwen in dat je er wat van gaat maken ;)
    En anders heb je altijd Sotsji nog!.

    Veel plezier, succes en hopelijk veel geniet!

    Liefs Bregje

  • 09 Februari 2014 - 09:54

    Renee:

    Hee Marleen,

    super leuk om je verslag te lezen! Veel succes met de dingen die wat langer de tijd nodig hebben. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    groetjes Renee

  • 11 Februari 2014 - 23:39

    Kees:

    Hoi Marleen,
    FANTATSTISCH om je verhaal te lezen.

    Ik ben al twee keer wat langer weggebleven uit Nederland en ik kreeg de eerste dag in het verre buitenland een wijze les die waar blijkt te zijn:
    Het begint pas echt na 3 maanden.

    Let maar op: het is echt zo. NU is alles nieuw en inderdaad, al je zekerheden zijn er niet meer.
    Ik beloof je: als je weer terug bent in Nederland zal er niet veel veranderd zijn. Het meest veranderd ben je dan zelf.
    Ik spreek uit ervaring.

    Ik vind het KEIGOED( !!!!!!) dat je dit avontuur bent aangegaan. Echt SUPER !!!!
    HOU VOL !!! ook als je het niet meer ziet zitten! Daar leer je het meest van!

    Mooie ervaringen zijn om te koesteren,
    slechte ervaringen zijn om van te leren,
    en ik heb al veel mogen leren.

    Hou je haaks.
    en geniet ervan, van ALLES

    Groeten,
    Kees
    (broer van Marieke)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1085
Totaal aantal bezoekers 8204

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 21 Juni 2014

Spanje 2014

13 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Nicaragua 2013

15 Januari 2012 - 16 Februari 2012

Suriname, Frans Guiana en Trindad and Tobago 2012

09 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Nieuw Zeeland 2011

21 Mei 2010 - 28 Mei 2010

New York 2010

16 November 2009 - 10 December 2009

Cuba 2009

14 Juli 2007 - 14 Juli 2007

India 2007

Landen bezocht: