Warrmmmmmmm!!!!!!!!! - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Marleen Meer - WaarBenJij.nu Warrmmmmmmm!!!!!!!!! - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Marleen Meer - WaarBenJij.nu

Warrmmmmmmm!!!!!!!!!

Door: Marleen en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marleen

23 November 2009 | Cuba, Trinidad

Ola!

Dat is dan ook zowat het enige woord wat we in het spaans kunnen zeggen... Nee hoor, zijn druk aan het leren. Kuilen in de weg kunnen we al benoemen, maar die zijn er hier dan ook in overvloed.

Afgelopen maandagavond aangekomen in Havana en naar ons hotel gebracht met een taxi naar Centro Havana. Simpel hotel maar oke. Marleen had een koude douche.....erg jammer....ieder krijgt wat ie verdiend.....ggrrrr!!!!
Boven op het dak heerlijk ontbeten, maar net Beiroet zo over de daken gekeken. Dinsdag de gehele dag door centro havana geslenterd protserige gebouwen bekeken. ´s Avonds in een of ander chinees restaurant spaghetti en cubaans vlees gegeten....het chinees zou ook best gesmaakt hebben.....koud was het wel )niet het eten). In het restaurant lazen we in de trotter dat je niet ´s avonds in Chinatown moest komen....oeps!!!, maar het was er erg gezellig.

Woensdagochtend hebben we de auto opgehaald in een zeer decadent hotel. Helaas hadden ze geen peugeot 206 meer en hij vroeg of wij het goed vonden dat wij een 307 stationwagon zouden krijgen.....nou goed dan!! Eenmaal Havana uit was er geen bordje te bekennen, tenminste niet die wij moesten hebben. Gevolg was dat wij een heel stuk van de binnenlanden van Cuba hebben gezien omdat we richting het zuiden in plaats van het westen reden...ook heel mooi!! De eerste lifters in de auto gehad waardoor we toch weer de weg terug vonden. Wel even spannend, maar goed bevallen en lastig als je geen woord Spaans spreekt en Cubanen geen woord Engels. Om 17.00 uur aangekomen in Viñales en de casa die wij bedacht hadden zat vol. Señora huppeldepup wist wel iemand anders en zo zijn we bij casa Dunya terecht gekomen. Een prima casa met uitzicht op de Mongotes )soort bergjes met stalagmieten en tieten). ´s Avonds helemaal kapot door de slechte wegen en geen bewegwijzering. In slaap gevallen met de kleren aan....zo moe waren we.

Abel en Marieke hadden Marleen overgehaald om de valle Viñales en de mongotes te paard te gaan verkennen.....enig :-S. Het was leuk en stukken beter dan lopen.....tabaksboertje gaan kijken. zelfgemaakte sigaar door Abel gerookt en rum gedronken. Daarna de tieten gaan kijken in de mongotes. De binnenkant van de mongotes zijn van kalksteen en er druipt nogal eens wat. Er was ook een ondergronds meer waarin je zou kunnen zwemmen. Wij vonden dit niks en hier dus ook niet voor gekozen. ´s Avonds gegeten in de Casa....errug lekker!!!

Vrijdag zijn we naar Cayo Levisa gegaan. Een bounty eiland, met mongroves. Door de mongrovebosjes naar het verste strand gelopen, waar we helemaal alleen waren, net Expeditie Robinson.... Later kwamen er nog 2 mensen bij, maar ´n kniesoor die daarop let. Zee was turquoise, tenminste, toen de zon ging schijnen. Zee was heerlijk warm, dus ook Marieke erin.... Na wat te hebben geluierd weer teruggelopen naar het strand met alle festiviteiten voor de toeristen. Daar hebben we niet meegedaan met de salsalessen, wat later niet zo handig bleek, vooral niet voor Marieke, maar kozen om te volleyballen met een lifeguard, of zoiets. Het waaide echter wel erg hard wat de moeilijkheidsfactor nog eens verhoogde. Oftewel, was niks. Weer terug met de boot en moesten snel terug omdat overal wordt afgeraden in het donker te rijden. Toch maar in het donker gereden en op dit stukje ging dat best redelijk. Verder geen aanrader trouwens. Weer in casa gegeten en daarna naar de plaatselijke bar. Wat een geweldige avond!! Marleen heeft zich in ieder geval zeer vermaakt. Marieke had iets minder pret. Dansen in Cuba is helemaal geweldig, voor Marleen en verder iedereen. Marieke wordt er niet goed van!! Ook niet van het gelul over grote ogen en blonde haren, grrr!!!!

Zaterdag naar Cienfuegos gereden, heel stuk rijden, via Habana. Autopista van Habana rischting oosten lijkt net een landingsbaan, breed en weinig verkeer. Hadden we nog niet zo gezien. Net voor donker aangekomen in Trinidad en daar naar Punta Gorda gereden om op het uiterste putje van de baai, in de straat waar ook Fidel en Raoul Castro huizen hebben maar daar leken alle casas vol. Er stond wel steeds een man te zwaaien voor zijn casa, maar dat vonden we toch een beetje eng en een beetje te. Drie keer zijn we er voorbij gereden.... Bij een paar casa gevraagd, vol, gereserveerd, bij Juan was het ook vol maar er werd getelefoneerd en we moesten echt nodig naar de wc dus waren al een beetje binnen. Toen mochten we ineens blijven. Heel fijn! Het was bijna donker dus was wel prima.
We hadden een kamer met badkamer boven, met een eigen terras met uitzicht op de baai. Daar gezeten, moe en blij iets te hebben kwamen toch de mensen die gereserveerd hadden, een duitser die wel een woordje spaans sprak. Hij kwam al met veel bombarie binnen, en was duidelijk niet blij. Uitendelijk heeft hij een andere kamer in een ander huis, richting centrum gekregen. We voelden ons ongemakkelijk, maar moesten ok wel een beetje lachen.
´s avond gegeten in de casa, weer helemaal goed en ook weer veel! We eten hier sowieso nogal veel geloof ik. Daarna gelopen naar centum over de boulevard en een soort dijk. Uitendelijk op de Punta beland waar een een drankje dronken. Nou ja, cola en een biertje....
Daar was een man aan het zingen, uit volle borst. Hij ging weg met de mededeling terug te komen, hij ging zijn gitaar halen.... Teruggekomen heeft hj hele balades gehouden, met consumptie. Omdat de balades vooral naar Marieke gericht waren, kreeg zij ook de consumptie!! Dankjewel!! Marleen heeft in ieder geval genoten!!! Heel fijn. Ineens viel het kwartje bij de beste man. Wij waren de dames die hij steeds naar binnen probeerde te halen, eerder op de avond. Hij wist nog precies dat wij tot 3 maal toe langs zijn gereden en niet wilden stoppen. Alweer een moment dat we toch een gevoel van gene voelden, ondertussen wel ons bescheurend van het lachen. Een geslaagde avond.

Zondag het stadje verkend en daarna ons neergevleid op een ligstoel in het plaatselijk luxehotel, aan het zwembad. Er aangenaam. Zeker omdat we het zwembad vriwel voor ons allen hadden. Valt aan te wennen!!!
Marieke is een beetje eigenwijs en had zich wederom niet ingesmeerd. Nou ja, later wel, maar toen was het natuurlijk alweer te laat, heel jammer. Marleen vond het wederom wel erg amusant. Is hier een patroon te zien? Na het zwemmen weer terug naar de casa, waar weer een te overvloedige maaltijd werd geserveerd, die natuurlijk weer helemaal opgegeten moest worden!
Maandag weer vertrek, na een overvloedig ontbijt, is echt altijd teveel eten. Waren lieve wat oudere mensen, heel fijn. Nog een adres gekregen van mensen in Trindad om daar te verblijven. Op weg naar Trinidad weer lifters meegenomen. Was weer een goed idee omdat we er anders weer niet in een keer gekomen zouden zijn. Een man meegnomen die wel wist welk adres we naartoe moesten. Hij kende ze eerst niet maar toen wel. Ze waren alleen verhuisd, dus.... Niet geloofd, was ook niet zo, bleek om een andere Antonio te gaag, jaja. Maar goed, Antonio was niet thuis, jammer. Toen maar naar andere casa gegaan in het, autoloze centrum met keien. Auto in een of ander garage gezet, of eigenlijk in een patio. Beetje krap en achter een deur, dus veilig. Overal in Cuba moet je 1, 80 cent, of 2 Cuc betalen om je auto in de gaten gehouden te hebben. Mensen staan echt nachtenlang bij de auto op wacht. In Punta Gorda vlak voor het huis. Heel bizar.
Trinidad is erg heet en toeristisch. Iedereen zegt dat je erheen moet en het is zo geweldig, maar wij hebben geweldigere dingen en stadjes gezien. Morgen dus een wandeling buiten het stadje naar een waterval bij een grot en daarna een strand opzoeken voor de nodige verkoeling en we willen natuurlijk wel heeel bruin terugkomen. Gaat wel lukken.

Na Trinidad, overmorgen gaan we door richting Santiago de Cuba, waarschijnlijk met een tussenstop in Camaguey omdat het anders echt te lang rijden is, hier met deze wegen. Nu naar de casa om te eten. Marleen houdt het veilig en gaan voor varkensvlees. Marieke de kreeft. Zijn benieuwd hoe het eten hier is. Overal een andere bereidingswijze. Houdt het spannend....

Oh ja, er wordt hier waarschijnlijk heel schoon gekookt;-b Nergens last van......

Tot de volgende keer. Bij klachten of op en aanmerkingen, houd maar bij je. Leuke reacties zien we graag terug op deze site....

Hasta la vista!!!!!!!!!!!!!!!!

Marleen en Marieke

• 24 November 2009 - 01:13

Loeski :):

Hi Marleen & Marieke,
    Wat een verhaal joh! Maar superleuk om te lezen!! Nice adventures!! haha..:)
    Looking forward to the next story!!
    Have fun, maar dat gaat natuurlijk wel lukken!! :)
    Liefs vanuit the USA,

• 24 November 2009 - 07:11

Silvana:

ff een vraagje; die man die zong met consumptie, is dat wat ik denk wat t is..... iekkk!
    Nou Marleen, klinkt heerlijk allemaal, voral dat bounty strand ;-) Geniet er maar van, voor dat je t weet ben je weer terug en hier stormt t al een paar dagen ;-(

groetjes, Silvana

x
    Hermano

• 25 November 2009 - 06:40

Bregje:

Wat een heerlijke verhalen! Ik ben jaloers, 't is hier deprimerend nat en donker!
    Fijn om te lezen dat het jullie zo goed bevalt! Geniet er maar lekker van!
    Veel plezier nog, liefs Bregje

• 25 November 2009 - 16:23

Mieke:

Hoi Meiden

Leuk om te lezen die verhalen. Even een nieuwtje vanuit hier. Als jullie het Cubaans eten zat zijn dan kun je mee op kraamvisite. Beschuit met muisjes eten. Zal na 15 december worden. Geniet nog effe lekker en super om te horen dat jullie je vermaken.

Groetjes

Mieke

• 26 November 2009 - 11:17

Anne-marie:

Ha Marleen (en natuurlijk ook Marieke),
    Jullie hebben het volgens mij ontzettend naar de zin, klinkt allemaal super wat ik lees...geniet ervan en ben benieuwd naar de foto's!
    Liefs Anne-marie

• 26 November 2009 - 11:24

Ilse:

hoi meiden,
    fijn dat jullie je zo vermaken! Wij houden onszelf hier wel bezig met de regen en sinterklaas en zieke kindjes... (waaronder Eva: snotverkouden, vastzittend slijm in de longen, gelukkig geen koorts meer en sinds gisteren waterpokken)

Have fun!

• 26 November 2009 - 16:52

Irene:

Hey marleen en marieke
    Leuk om jullie verhalen te lezen. zo te lezen vermaken jullie je prima en maken jullie leuk dingen mee.
    Vanavond Heijendaal en volgende week d5. Dat wordt beuken dus !! hahaha

geniet er nog even van daar aan de andere kant van t water :P
    groetjes Irene