de eerste dag in een drukke, vieze stad - Reisverslag uit Agra, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu de eerste dag in een drukke, vieze stad - Reisverslag uit Agra, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu

de eerste dag in een drukke, vieze stad

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Marleen

27 Juli 2007 | India, Agra

Rond half elf waren we op het station in Agra. Vroeg opgestaan, dus we waren vrij brak. Het hotel was een verademing. Het was een heritagehotel, wat zoveel betekent als een keten van mooie oude gebouwen waar nu een hotel inzit. De kamer was enorm, het bed nog groter. Heerlijk. Meteen een paar uurtjes in het bed gelegen. Het was ook erg lekker koel (bijna koud)in de kamer.
Na een paar heerlijke uurtjes stond om 2 uur onze riksja chauffeur weer klaar. Hij zou ons naar het Agrafort brengen. Daar aangekomen waren we bij een rotonde die ontzettend druk was, en 24 uur per dag. In de buurt van het Agrafort was ook de bazaar, dat verklaarde een boel. Je kon over de daken van de autoriksja's lopen. Het Agrafort in, waar nog 1 paleis te zien was.Het is gebouwd van rood zandsteen, erg mooi om te zien. De bouw is begonnen in 1565 bij Keizer Akbar, maar er zijn veel dingen bijgebouwd door zijn kleinzoon, Shah Jahan. Niet alles was open, ze waren veel aan het restaureren.
Na het Agrafort zijn we gaan lopen naar het Jama Masjid, een vrijdagmoskee. Hij zag er vanaf een afstandje vrij indrukwekkend uit, maar van dichtbij (we moesten door allerlei kleine steegjes, wel leuk, maar we waren blij dat we dichte schoenen aan hadden, het was er erg vies!) viel het tegen. Maar door naar de Taj Mahal. Omdat we in het Agrafort een gecombineerd kaartje hadden gekocht, bespaarden we ons 50 Rs pp (echte hollanders he!!!). We moesten binnen via een soort van detectiepoortje waarna we gecontroleerd werden door vrouwelijke militairen. Ze hebben er een beetje een raar systeem: een kaartspel en een ander spel mochten niet mee, maar mijn ehbo-setje waar 2 scharen in zaten wel... Maar goed, toen eenmaal alles goed was, konden we eindelijk naar de grote Taj! De Taj is ontworpen door Keizer Shah Jahan ter nagedachtenis aan zijn vrouw, die gestorven is tijdens de geboorte van zijn dochter. In 1631 is begonnen met de bouw. De Taj staat bekend om zijn symmetrie, en het ironische is dat de graftombe van de ontwerper, Shah Jahan, die in 1666 gestorven is, er later bij is geplaatst in de grote koepel en het nu dus niet meer symmetrisch is... Een ander voorbeeld van de symmetrie: aan de rechterkant is een moskee gebouwd. Aan de linkerkant staat precies zo'n gebouw, maar zonder doel omdat die niet in de richting van Mekka staat...
Maar het was erg mooi, veel foto's gemaakt en daarna door naar het restaurant wat in het grote mensenboek stond (de lonely planet). De riksja meneer wilde ons eerst ergens anders afzetten, maar dat was veeel te duur. Dus toch maar naar ons eigen restaurant wat goedkoop en vers klaargemaakt eten had. Heerlijk! Na ons eten terug naar het hotel waar we lang hebben gedoucht, en heerlijk hebben geslapen.