Varanassi - Reisverslag uit New Delhi, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu Varanassi - Reisverslag uit New Delhi, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu

Varanassi

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Marleen

29 Juli 2007 | India, New Delhi

Gisterochtend zijn we met de nachttrein vanuit Agra aangekomen in Varanassi . We hadden bijna het station gemist, we zijn uit de rijdende trein gesprongen (trein had een uur vertraging, daar op gerekend met eindtijd, maar had een boel ingehaald). We zouden worden opgehaald maar na 20 min wachten toch maar zelf een riksja genomen. De jongen stond bij het hotel te wachten op ons en vroeg waar we waren. Euh, op het station? Maar goed, ff gedoucht en gegeten en toen weer ons bed in. Om 1 uur begon onze citytoer, naar Sarnath, een dorp net buiten Varanassi. Vroeger een groot bedevaartsoort, maar door de komst en de verwoesting van de moslims was er weinig van over. HEt is nu weer enigzins opgebouwd, maar niet de plaats geworden die het ooit was. Daar zijn we begonnen in het archeologisch museum vol met Boeddhabeelden. Daarna naar de ruines waar Boeddha ooit zijn eerste lessen aan 5 studenten gaf. De zetels van de studenten kon je nog zien. Daar is ook een stupa (?), een soort graftombe voor Boeddha. Daar ligt zijn as en een paar botten (niet alles verbrand als het in de houtvuren verbrand wordt). Alleen een paar hoge lama's mogen daarin om zijn botten te onderhouden. De stupa is 35 m hoog en 28 m doorsnee.
Toen gingen we een aantal tempels bekijken. Eerst de Jaintempel (Jain is een bepaald geloof), toen naar de belangrijkste Boeddhatempel, waar een gouden beeld van Boeddha stond, daarna nog de Chinese en de Japanse tempel. Allemaal met een Boeddhabeeld, maar allemaal anders ingericht. Daarna werden we (uiteraard) nog gedropt in een zijdefabriek, waar we met 5 min weer buiten stonden (alsof we graag een zijden bedsprei willen hebben). Toen zijn we teruggegaan naar het hotel.
's Avonds chinees gegeten in een restaurant waar we de enigen waren. 1 van de obers zat ons continu aan te kijken, en hij begreep niet dat we dat irritant vonden. Ze hadden er ook al geen cola, maar gelukkig was het eten goed.
Om half 9 lagen we al in bed (de volg. ochtend moeten we om 5 uur op), maar ondanks dat we erg moe waren, konden we niet snel slapen.

Om half 5 uur ging dus de wekker, voor een tochtje over de ganges. Onze gids bleek ziek te zijn. Maar de chauffeur wist gelukkig goed de weg.
Bij de ganges aangekomen bleek het al erg druk te zijn (het was zo rond kwart voor 6). Veel bootjes op de rivier met toeristen en veel mensen op de trappen of in de rivier. We zaten met een Franse mevrouw in een boot, en natuurlijk de man die ons roeide. Voordat we vertrokkenHij kon een boel vertellen over de gebruiken van de ganges. Zo zijn er twee manieren om te cremeren: op het houtvuur en via de elektrische manier, zoals wij het kennen.
De eerste manier is voor de rijke mensen: 3000 rs tegenover 500 rs. Het duurt ook veel langer: zo'n 3 uur tegenover 45 minuten. Bij de tweede crematieplek waren er 3 vuren. Raar om te bedenken dat er mensen onder liggen. Bij 1 zag je ook nog een been uit de houtstapel steken. Er was alleen mannelijke familie bij. De vrouwen blijven thuis, omdat die teveel huilen.
Het as en het borstbeen (man) of de bekken (vrouw) worden na het verbranden in de ganges gegooid.
Behalve dat er wordt gecremeerd, wassen de mensen zich in de ganges, gaan lekker een stukje zwemmen of wassen hun kleren erin. Ook hotels laten hun lakens in de ganges wassen... Ik hoop dat wij toch niet onder zo'n laken hebben gelegen!
Het was al met al erg indrukwekkend om te zien.
Daarna nog naar de nieuwe Shiva tempel gereden. De studenten van universiteit van Varanassi hebben geld ingezameld en dit aan de stichter van de universiteit gegeven. Die heeft er dus een mooie tempel van gebouwd. De oude tempel is ook niet toegankelijk voor toeristen.
De chauffeur wilde nog naar een andere tempel rijden, maar wij waren zo moe, dat we naar het hotel zijn gereden en daar tot 11 uur nog hebben geslapen.
Daarna snel de tas ingepakt, voor 12 uur uitgecheckt en op zoek naar een fatsoenlijk restaurant waar we wat konden drinken en een spelletje spelen. We moeten nu nog de tijd doden tot half 6, als we worden opgehaald om naar het station gebracht te worden. Dan nemen we de nachttrein naar Delhi, de laatste stop voordat we het vliegtuig terug naar huis nemen!
We merken dat we een beetje 'bezichtig-moe' zijn. We hebben nog een citytour in Delhi, maar er zijn 2 dingen waar we echt heen willen, de rest kan ons gestolen worden. We hebben vele mooie dingen gezien, nog meer tempels, maar de spons is een beetje vol. Thuis lekker uitrusten van alle indrukken.
Hier na volgt nog 1 verhaaltje, vanuit Delhi. Tot dan!