Sitghseeing Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu Sitghseeing Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu

Sitghseeing Jaipur

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Marleen

17 Juli 2007 | India, Jaipur

De tweede dag in Jaipur begon met lekker uitslapen. Om 11 uur werd Ilse wakker en stootte Marleen maar eens aan. Na rustig wakker worden kwam onze hoteljongen op het geluid af en vroeg of we ons ontbijt wilden. Ja dat wilden we wel. Dit keer was het nog simpeler: toast waar al wat boter opzat met thee waar melk inzat (met een velletje, dus door de gootsteen...).
Daarna op naar de oude stad, ook wel de roze stad genoemd. De maharaja had de oude stad roze laten schilderen omdat Prins Edward de zoveelste uit Engeland overkwam. Een bljik van gastvrijheid. Het is allemaal een beetje verkleurd en verbladderd, maar in het city palace is alles nog mooi van kleur. Alles daar bekeken, en toen door naar de observatory, de Jantar Mantar.Deze observatory is opgestart door Jai Singh in 1728. Zijn passie voor astronomie is hier goed terug te zien. Alle gebouwen voorspellen iets: de tijd, de opbrengst van de oogst, de horoscopen van de sterrenbeelden enz. De Jaipur observatory is de grootste en best bewaarde van de 5 die Jai Singh heeft gebouwd.
Het was ondertussen half 3 en iets eten was wel slim. We hielden een autoriksja aan en voor 20 roepies wilde hij ons wel naar M.I. road brengen, waar veel restaurantjes zijn. Maar, zo zei hij, ik kan jullie ook naar een ander restaurant brengen en daarna een rondrit geven, voor 80 Rs. Nadat we besloten hadden dat we daar nog wel puf voor hadden (het was erg warm en het zweet gutste echt van ons af...), zijn we eerst naar het restaurant gebracht. Het lag niet in de toeristische gebieden, dus Marleen hield het bij rijst. Ilse had een menuutje met allemaal verschillende groentegerechtjes (ook 1 met tofu), wat rijst en naanbrood. Erg lekker allemaal. Daarna eerst naar de Jal Mahal. Normaal gesproken, in de moessontijd (nu dus) is het net alsof deze tempel drijft. Het is gebouwd door de Maharaja voor fun. Maar in deze moessontijd heeft het erg weinig geregend en stond de hele rivier zo goed als droog. Erg jammer, want het plaatje zag er mooi uit.
Daarna bracht onze gids ons naar het industriegebied van Jaipur. Er werd vanalles gemaakt daar en afgewerkt in de fabriekjes. Als het klaar was werd het verpakt en naar de vele kraampjes/winkeltjes in de stad gebracht, maar ook geexporteerd naar het buitenland, o.a. Nederland. Natuurlijk gingen we ook naar een winkel waar we verschillende kwaliteiten sari's hebben gevoeld en marleen heeft er 1 omgedraaid gekregen. We hebben daar allebei een sjaal gekocht.
Daarna verder naar de Gaitor, de begraafplaats van de Maharaja en zijn famalie. Helaas was die dicht dus alleen van de buitenkant een foto gemaakt.
We zijn afgezet buiten de oude stad en zijn met de fiets-riksja terug naar het hotel gebracht. Daar ff heerlijk gelegen/gelezen voordat we naar M.I.road gingen om wat te eten. Uiteindelijk bij de MacD (ja ook hier) terecht gekomen omdat we allebei niet zo'n honger hadden. Morgen weer op tijd op voor het Ajmer Fort.