Udaipur, groen en koel - Reisverslag uit New Delhi, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu Udaipur, groen en koel - Reisverslag uit New Delhi, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu

Udaipur, groen en koel

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Marleen

22 Juli 2007 | India, New Delhi

Met de bus naar Udaipur...wat een belevenis! We wisten dat het geen aircobus was. Gelukkig had de bus ramen doe wagenwijd open konden. Na een plekje gezocht te hebben (niet optimaal, Marleen zat met haar knieen klem) vertrok de bus. En erg op tijd! De reis verliep voorspoedig, de bus reed snel maar het landschap was saai. Dat veranderde echter snel. De bus nam de toeristische route, langs allerlei kleine dorpjes om mensen op te pikken. Behalve stoelen waren er ook slaapcabines boven de stoelen. Ook daar zaten mensen in, desnoods hele gezinnen. Wij waren de enige blanken in de bus en een hele attractie. Kinderen moesten zwaaien naar ons, wat oudere meisjes zaten giechelend naar ons te kijken. Omdat we door de dorpjes reden, hadden we heel wat te zien. De bus reed ook aardig door, ook op plekken waar het niet altijd kon, dus we hebben wat afgehobbeld. Als we de berg opmoesten, ging lopen soms harder, maar ook dat hebben we allemaal gehaald.

Om 2 uur reden we Udaipur binnen. Wat ons meteen opviel is dat er weinig, zeg maar geen, fietsriksja's waren. Alleen maar auotriksja's. Na ons te hebben ingecheckt in het Ganguar Palace hotel (350 rs voor een nacht, bedden zijn wel bud, maar mooi uitzicht van het rooftop restaurant) zijn we naar het treinstation gegaan. We wilden een treinkaartje naar Ajmer, waar we een uitstapje naar Pushkar konden maken, maar dat duurde zo lang dat een busreis wrs korter en zeker goedkoper was. Wat we toen hebben gedaan is een treinkaartje van Jaipur naar Agra gekocht. Bij een travelagency een buskaartje Udaipur - Ajmer gekocht. Nu alleen nog vanuit Ajmer naar Jaipur komen en de reis naar Agra is compleet.

De meneer van het hotel had ons aangeraden om bij sunset een boottocht te gaan maken. De laatste ging om 5 uur en die haalden we nog, dus maar gedaan. We voeren over lake Pichola eerst richting de stad, om Jagniwas eiland heen, waar het lake palace hotel op staat. Voor heeeel veel geld kan je daar overnachten. Daarna door naar Jagmandir eiland, waar ook een paleis op staat (ook hotel) dat gebouwd is door Maharana Karan Singh, maar vernoemd is naar Maharan Jagat Singh, die een veel aanpassingen eraan maakte. Er wordt gezegd dat de Mughal keizer, Shah Jahan, iets van zijn inspiratie voor de Taj Mahal van dit paleis heeft gehaald.
Vanaf het water had je ook een schitterend zicht op het city palace, waar we morgen naar toe gaan.
Na deze boottocht zijn we terug naar het hotel gegaan waar we op het dak gegeten hebben. Ilse rijst met groenten erdoor heen en Marleen een pizza, waar Ilse ook een stukje van heeft gegeten en die ons allebei niet zo goed is bevallen...
Daarna op tijd naar bed van de lange vermoeiende dag...

• 22 Juli 2007 - 15:51

Joost:

Dames, schitterende verhalen. Ik kan niet wachten op de foto's!