dag 2 in Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu dag 2 in Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Marleen Meer - WaarBenJij.nu

dag 2 in Jodhpur

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Marleen

20 Juli 2007 | India, Jodhpur

vandaag ging om 9 uur de wekker. De kaartjes voor de (non airco)bus lagen klaar. Morgen zitten we om kwart voor 8 in de bus, een busrit van 6-7 uur naar Udaipur.Maar vandaag nog ff genieten van Jodhpur. Het eerste wat ons gisteren opviel is dat hier veel minder getoeterd werd dan in Jaipur (waar het al een stuk minder was dan in Delhi). Ook de stank van de uitlaatgassen is veel minder, maar Jodhpur is dan ook wel een stuk minder dichtbevolkt (800.000) dan Jaipur (2 milj) en Delhi (9,4 milj). Dus het was een verademing om hier een paar dagen te zijn.
Na het ontbijt een Riksja genomen naar Meherangarh, het fort van Jodhpur. We hadden in het hotel gevraagd hoeveel een Riksja zou moeten kosten (25-30 Rs), dus meer dan 30 Rs wilden we niet uitgeven. UIteindelijk iemand gevonden die het voor 30 wilde doen, maar boven bij het fort maakte hij er 30 Rs each van. Daar trapten wij natuurlijk niet in.
Het fort was prachtig. Het wordt nog steeds onderhouden en zelfs af en toe bewoond door Maharaja van Jodhpur, Meherangarh. Bij een van de 7 poorten zie je de kanonskogelgaten nog zitten van eerdere oorlogen.
Er hebben verschillende Maharaja's gewoond en ieder heeft zo zijn bijdrage geleverd aan het fort, een stukje bijgebouwd. De oorspronkelijke staat is dan ook niet meer te zien. Er zijn verschillende courtyards in het fort, o.a. 1 voor vrouwen, waar zij vrij konden rondlopen. Een van de Maharaja's had ook een irrigatiesysteem uitgevonden waardoor het water boven bij het fort kon komen. Een oude watermolen is hier nog een bewijs van.
Het uitzicht van het fort was erg mooi. Hier zag je ook waarom Jodhpur de blauwe stad werd genoemd: veel huisjes zijn blauw geschilderd. Oorspronkelijk kon je zo de BRahmin-mensen herkennen, nu wordt het ook gedaan omdat het muskieten op afstand houdt.
Terug naar de ingang na onze audioset te hebben ingeleverd. Daar aan de riksjamensen gevraagd of ze ons voor 40 Rs eerst naar de tempel een stukje verderop en toen terug naar de clocktower (in de oude stad). Eerst wilden ze dat niet, maar omdat we 30Rs voor de heenweg betaalden, wilde ik zeker niet meer betalen dan 40. En weer was het dat de aanhouder wint, want na 3 min. zaten we in een riksja op weg naar de Jaswant Thada, een witte marmeren aandenken aan Maharaja Jaswant Singh II. Het is naast een tempel een soort begraafplaats.
Terug in de benedenstad op zoek naar wat eten. Marleen had brood (naan en roti) meegenomen van het hotel, Ilse wilde nu wel eens iets gefrituurds proberen. UIteindelijk 2 dingen gegeten, erg lekker maar ook pittig. Maar zeker voor herhaling vatbaar.
Na een luie middag nog naar de Umaid gardens gelopen, waar ook een dierentuin inzit. Deze niet bezocht, wel veel kinderen de hand geschut. Veel kinderen van goede afkomst moeten van pa of ma ons de hand schudden. Zal vast een stukje opvoeding zijn. (een blanke de hand geschud, check...)
Lekker nog wat eten en dan vroeg naar bed, morgen om kwart over 6 gaat de wekker weer voor een waarschijnlijk warme tocht naar Udaipur!

• 20 Juli 2007 - 13:18

Ilse:

Na mijn verhaal gelezen te hebben, zie ik wat spelfouten. Vergeef me, de juf heeft vakantie!!!